Vše, co jste chtěli vědět o instagramu a báli jste se zeptat

V dnešním světě se sociální sítě stávají nezbytnou součástí našich životů. Znáte to, kdo nemá účet na facebooku nebo instagramu, jako by nebyl. To je samozřejmě řečeno s nadsázkou, ale pro handmade tvůrce to platí dvojnásob. Instagram je pro nás skvělým nástrojem, jak dát světu o našich výrobcích vědět. 

Abychom mohli tento nástroj efektivně používat, musíme ale nejdřív pochopit, jak funguje. Dám vám několik tipů, jak naložit s instagramem tak, aby vám plodil ovoce – přivedl na váš profil co nejvíc followerů a potenciálních zákazníků. 

Když jsem si zakládala svůj profesionální instagramový účet, neměla jsem tušení, jak to na této sociální síti chodí. Vkládala jsem na ni fotky svých šperků jednu za druhou a pak se divila, že nemám téměř žádnou zpětnou vazbu – followery, lajky, komentáře. Moje příspěvky vždy vidělo jen pár dalších uživatelů, ale více méně zůstaly bez povšimnutí.

Byla jsem zklamaná a začalo to ve mě vyvolávat pochybnosti, zda jsem dost dobrá v tom, co dělám. Proč se moje fotky instagramovému publiku nelíbí? Proč na ně nikdo nereaguje? Proč je nikdo nevidí? Začala jsem tedy zjišťovat fakta o instagramu a na svoje otázky hledat odpovědi.

Fakt č.1: Instagram je přehlcen

Každý den je na instagramu sdíleno přes 95 milionů nových příspěvků, což vede k tomu, že asi 70% z nich někde zapadne a zůstane bez povšimnutí. Dle posledních statistik se naše příspěvky zobrazí jen 2,6% fanoušků. Proto, bez aktivního marketingového snažení, pouhé zveřejňování fotky čí videa přestává být dostačující. 

Fakt č.2: Instagram není galerie

Ano, instagram je sociální síť, ne galerie nebo osobní portfolio. Důležitá je tedy pravidelnost komunikace. Profilům, které komunikují jen sporadicky, ubývají fanoušci. Algoritmus instagramu je zviditelňuje podstatně méně, než ty profily, které jsou aktivní.

Je tedy potřeba pravidelně vkládat příspěvky (nic se nemá přehánět, doporučují se dva týdně) a komentovat, označovat, lajkovat. Můžete také přidávat komentáře k příspěvkům cizím. Ostatně samotné komentování příspěvku jiného uživatele vede často k tomu, že si i on váš profil zobrazí a začne vás sledovat. 

Fakt č.3: Používat hashtagy

Příspěvky označené hashtagem získají až o 13% víc reakcí, než příspěvky bez hashtagu.

Pravděpodobně víte, že hashtag je slovo či fráze umístěná za znakem ,,#”. Podle hashtagů uživatelé vyhledávají příspěvky, které je zajímají. Někteří uživatelé i konkrétní hashtagy sledují, to znamená, že se jim váš příspěvek, pokud ho označíte tímto konkrétním hashtagem, zobrazí přímo v tzv. Feedu (hlavní stránka s příspěvky), aniž by daní uživatelé sledovali přímo vás. Je tedy velmi výhodné je při vkládání příspěvků používat.

Hashtag by měl být krátký a výstižný. K jednomu příspěvku jich můžete použít až 30. Jsou rozšířené především v angličtině, ale pokud máte převážně české fanoušky a sdílíte příspěvky s českým textem, mělo by to platit i u hashtagů. 

V rámci české handmade komunity jsou populární například tyto hashtagy: #vyrobenovcesku, #vyrobenoslaskou, #vyrobenosrdcem, #vyrobenorucne, #madeinczech, #madeincesko a další.

Fakt č.4: Vaši fanoušci = Vaše komunita

jewelry, trends, corsican

Přistupujte ke svým fanouškům jako ke komunitě, kterou spojuje nějaký zájem nebo záliba – dejme tomu zájem o hezké, ručně vytvořené věci. A vy jste její součástí.

Vaši fanoušci, a tedy i potenciální zákazníci, sice sledují váš profil a produkt, ale více, než o vaše výrobky, se zajímají o sebe. Přemýšlí nad tím, zda pro ně bude váš produkt užitečný, jakým způsobem bude výhodné váš produkt vlastnit nebo co jim přinese. 

Proto nevytvářejte příspěvky o samotném produktu, ale o EMOCI, kterou produkt vyvolává. Šikovně pak svůj produkt do takového příspěvku zakomponujte.

To se lehce řekne, jenže jak vytvořit příspěvek, aby vzbuzoval emoci, říkáte si? Napsat pod fotku ,,emocionální” popisek nebude mít moc velký efekt. Instagram je obrázková sociální síť, kterou můžete používat pouze, pokud vlastníte mobilní telefon. A jistě můžete pozorovat i na sobě, že vezmete-li do ruky svůj mobil a zapnete si některou ze sociálních sítí, rolujete dolů po obrazovce, dokud vás nezaujme nějaký obrázek. Teprve tehdy jste ochotni přečíst si i krátký text pod ním. Proto je důležité, aby publikum zaujala samotná fotka a ta už nějakou emoci obsahovala. 

Příklad: Děláte náramky z korálků? Naaranžujte si hezké prostředí na fotku, zapalte svíčku, navlečte náramek na ruku a do ní si vezměte hrnek s kávou nebo knížku… Taková fotka vzbudzuje emoci klidu a pohody – mohu si odpočinout a přitom vypadat stylově.

Vytváříte háčkované hračky? Vámi uháčkovaný medvídek je sice roztomilý, ale příliš emocí sám o sobě nevyvolá. Klíčem je, aby na fotografii byla cítit přítomnost osoby. Pokud medvídka vyfotíte s děťátkem, které ho svírá v malých rozkošných ručičkách, vyvoláte přímo emocionální bouři! 🙂 

Pokud budou mít vaše příspěvky jen prodejní charakter typu – já jsem výrobek a ty nakupuj, z vlastní zkušenosti vím, že to fungovat nebude. Samozřejmě jednou za čas můžete takový příspěvek zveřejnit. Ale důležité je nabízet emoce, které mohou vaši potenciální zákazníci zažívat prostřednictvím vašich výrobků. Pečujte o svoje fanoušky a dejte jim pocit, že do vaší komunity patří.

Vítejte na palubě a šťastnou cestu!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *