Kde prodávat svoje výrobky? Rady a tipy pro začínající prodejce

Dostali jste se do fáze ,,jdu s kůží na trh”, ale neznáte cestu? Tento článek je především pro ty z vás, kteří svoje výrobky zatím neprodáváte, ale chtěli byste začít. A pokud už svoje výrobky prodáváte, pokračujte ve čtení! Možná se dozvíte to, co ještě nevíte, a rozšíříte své handmade pole působnosti na další prodejní místa.

Přestože nedávná situace zúžila okruh možností prodeje především na virtuální prostor internetu, způsobů, jak prodávat své výrobky, je stále nespočetně mnoho. Online prodej má dlouhodobě největší potenciál. Majitelé kamenných obchodů byli v posledních letech nuceni posunout svoje podnikání zase o krok dopředu a vytvořit například e-shop. Tento způsob nákupu je zároveň pro zákazníky pohodlnou a vyhledávanou alternativou a prodej přes internet i nejpohodlnější variantou pro vás, prodejce.

 
Ne všechny způsoby online prodeje jsou však vhodné pro každého. Především ne pro každého začátečníka.

Jak už bylo řečeno, můžete si například založit vlastní e-shop. Počítejte však s tím, že to bude stát mnoho úsilí, času a (pokud nejste zrovna zruční po technické stránce) nějaký ten peníz. Náklady na provoz jednoduchého e-shopu se pohybují od 400 Kč měsíčně. Dost pravděpodobně na něj ale jen tak někdo nezavítá, pokud nemáte vybudované povědomí o vaší značce a nechcete utrácet závratné sumy za reklamu. Což na začátku podnikání asi nechce řešit nikdo z vás. Tak a co teď?

 
Prodejní portál pro rukodělnou tvorbu

Naštěstí existuje to, čemu se říká prodejní portál. V Česku i na Slovensku jich od roku 2008 vzniklo hned několik specializujících se přímo na rukodělnou tvorbu. A dle mého názoru i zkušeností jsou nejvhodnějším nástrojem prodeje nejen pro začínající handmade tvůrce.

A jak to funguje? Handmade portál vám zprostředkuje prodej vašich výrobků, poskytne vám online prostor pro váš virtuální ,,krámek”. Celý proces prodeje je zautomatizovaný, sami nic nemusíte řešit (kromě komunikace se zákazníkem a odeslání vašeho výrobku prostřednictvím některé doručovací služby). 

Vaše náklady za tento virtuální prostor jsou téměř nulové. Obecně u většiny prodejních portálů platíte jen provizi z prodeje (okolo 10% – o tuto částku navýšíte vámi stanovenou cenu za výrobek) a pokud tedy neprodáte nic, neplatíte nic.

Logo_Fler.cz

Vyzdvihla bych především český Fler, který byl prvním prodejním portálem svého typu na území Česka i Slovenska. Vznikl už v roce 2008 a od té doby prošel velkým vývojem a stále má navrch před ostatními, o něco mladšími prodejními portály specializujícími se na rukodělnou tvorbu. 

Někdo by mohl namítat, že jeho nevýhodou je velká konkurence mezi prodejci. Na Fleru totiž můžete najít přes milion a půl kusů zboží od cca půl milionu uživatelů. Může se zdát, že se v takovém množství vaše výrobky lehce ztratí. Avšak rozsáhlost tohoto webu má i své výhody. Fler je oblíbený a známý, proto je na něm registrováno nejen mnoho prodejců, ale zároveň i mnoho kupujících, kteří dobře ví, že na těchto stránkách najdou přesně to, co potřebují. Mají totiž z čeho vybírat. 

Přirovnala bych to k internetovému obchodu Alza.cz. Pro představu, na Alze najdete ,,jen” cca 120 000 položek, ale mojí osobní zkušeností je, že na Alze seženu téměř všechno. Proto je Alza vždy první web, který navštívím, ať už hledám nový kočárek, vlhčené ubrousky nebo kapsle do kávovaru Dolce Gusto :). Tak nějak podobně to funguje s Flerem.

Jak na Fleru zviditelnit vaše zboží?

Fler nabízí i několik variant, jak propagovat zboží, aby bylo zákazníkům víc na očích. Jeden ze způsobů je zaplatit si takzvané PROMO a podpořit svůj prodej za minimální náklady. Promo lze zakoupit vždy na jeden den a celý den se pak vámi vybrané zboží zobrazuje na atraktivním místě v jednotlivých kategoriích. Můžete zviditelnit 1 až 5 svých výrobků za cenu 10 až 50 Kč denně. Pokud zvolíte nejdražší variantu, tedy 5 výrobků za cenu 50 Kč na den, jeden z pěti vybraných se dostane do sekce Fler Show na titulní straně Fleru.

Pokud ale nechcete do reklamy zatím investovat, Fler nabízí i varianty, jak propagovat svoje výrobky zdarma! Zaprvé máte možnost jeden ze svých výrobků jednou za několik hodin ,,topovat”, což znamená, že se dostane na první místo ve vyhledávání v dané kategorii (móda, šperky, zdraví a krása, atd.) 

Příklad: Prodáváte ručně vyráběné náušnice, vyberete jeden ze svých produktů a kliknete na tlačítko ,,topovat”. Mezitím potenciální kupující rozklikne kategorii šperky a na prvním místě uvidí vaše náušnice. 

Váš výrobek se postupně posunuje níže ve výčtu výrobků podle toho, kolik prodejců ze stejné kategorie topovalo své vlastní zboží po vás, kolik prodejců vložilo do stejné kategorie nové zboží (při vložení nového produktu se zboží automaticky dostane na první místo v dané kategorii) a kolik prodejců si zaplatilo fler promo. Po několika hodinách můžete proces zopakovat.

Další variantou, jak zdarma zviditelnit svůj výrobek, je vytváření tzv. TOP NOMINACÍ. Top nominace je výklad 12 vybraných výrobků od rozdílných tvůrců, sladěný barevně či tématicky. Redakce Fleru pak vybírá každý den 3 nejlepší top nominace a ukazuje je na úvodní stránce Fleru jako takzvaný TOP VÝBĚR.

Vytváření top nominací zabere nějaký čas. Ale pokud se ocitnete na úvodní straně Fleru v Top výběru, váš výrobek uvidí tisíce uživatelů a to už stojí za to! Tohle ovšem ví i ostatní prodejci a konkurence v nominování je opravdu velká. 

Pokud se vaše nominace ale nedostane hned do top výběru, nevěšte hlavu a zkoušejte to znovu a znovu. Ostatní uživatelé a tvůrci uvidí vámi vytvořený výběr ve výčtu nominací a dost často se stává, že je váš výrobek zaujme a zařadí ho do nominace své. Pak máte ještě větší šanci, že se na titulní stránku dostanete. 

Podmínkou výběru jsou však kvalitní, hezké a nápadité forografie. V top výběru na titulce se totiž jedná o ukázku atraktivního zboží, které kupující na fleru najde.

Slovenská stránka sashe.sk je obdobou českého Fleru. Najdete na ní jak slovenské, tak české tvůrce, ale zákazníci budou ve velké míře právě ze Slovenska. Proto tedy můžete rozšířit své pole působnosti, založit si profil na Sashe a oslovit tak zákazníky především ze sousední země. 

Sashe funguje na podobném principu jako český Fler. Zdarma si vytvoříte prodejní profil, vložíte zboží a zaplatíte pouze provizi (12%) z prodeje vašich výrobků. Jeho nevýhodou je však to, že aktuálně nenabízí žádný způsob placené reklamy. 

Na Sashe můžete zviditelnit své zboží ve formě vytváření tzv. Výkladů, Kolekcí a Trendů. Pro jejich vytvoření však potřebujete jakousi virtuální měnu – tzv. Koláče. Ty ale získáte nejdříve jen v případě, že si sami na Sashe něco koupíte (za 1 utracené euro dostanete 1 koláč). K vytvoření nominace na Výklad (barevně sladěná koláž produktů, podobný princip jako Top výběr na Fleru) však potřebujete 150 koláčů. 

Jeden ze svých vystavených výrobků můžete na Sashe taktéž jednou za 24 hodin ,,oživit”. Což znamená, že se váš výrobek dostane na přední místo ve vyhledávání ve své kategorii (stejná funkce jako možnost ,,topovat” u českého Fleru).

0833b5ec0e1faf18f4b46382f678917c

Bezvaruce.cz je relativně nový český e-shop s rukodělnou tvorbou, který určitě stojí za zmínku. Chcete-li na něm prodávat svoje výrobky, je třeba vybrat si ze dvou nabízených tarifů. Pokud zvolíte tarif ,,Na rok”, zaplatíte jednorázově 1118 korun (ceny se mění v závislosti na aktuálních akcích a slevách) a můžete současně vystavit až 250 kusů výrobků a prodávat bez omezení. Za provizi z prodeje tedy neplatíte nic. 

Další možností je tarif ,,Marže 7%”, kdy můžete vystavit až 100 kusů produktů a nabít si virtuální peněženku tisícikorunou, ze které se marže za prodej postupně odečítá. Platnost nabité částky je neomezená. Pokud chcete zákazníkům nabízet víc jak 100 kusů vašich výrobků, musíte vaši virtuální peněženku dobít na 2000 Kč.

•••

Další alternativou k velkým prodejním portálům může být například srdcetvor.cz. Narozdíl od Fleru, kde vystavuje své zboží necelých 50 000 prodejců, je jich na na Srdcetvoru zatím registrovaných něco přes 300. To pro vás může být velkou výhodou, nemusíte totiž svádět konkurenční boj mezi prodejci stejné kategorie. Za provoz obchodu na prodejním portálu Srdcetvor můžete platit buď provizí z prodeje nebo přiměřeným měsíčním poplatkem, je už jen na vás, co si vyberete a co bude pro váš obchod výhodnější. 

 

Pro inspiraci můžete navštívit i další handmade prodejní portály, jako jsou: simira.cz, ceskatvorba.cz, potvor.cz, codokazemama.sk, udrumi.cz a další.

Udělejte si představu, jaké zboží se na handmade tržištích prodává, jak ho prodejci prezentují. A vyberte si na začátek ten, který vám bude nejvíc sympatický. Až se naučíte, jak s ním (spolu)pracovat, můžete zakládat prodejní profily i na ostatních portálech. Čím víc míst, na kterých vás zákazník může objevit, tím větší šance, že se objednávky pohrnou.

Kromě těchto webů, jejichž prioritou je zprostředkování prodeje ručních výrobků, můžete své výtvory prodávat také například ve facebookových skupinách nebo na e-shopech kamenných obchodů s autorskou tvorbou. Ale o nich až příště ;).

A pokud se chcete už konečně živit tím, co vás opravdu baví, mrkněte na můj eBook: Jak začít vydělávat online prodejem vlastních výrobků. Tento podrobný průvodce vás povede doslova krok po kroku i klik po kliku až k vašemu vytouženému cíli – úspěšnému rukodělnému podnikání!

Vítejte na palubě a šťastnou cestu!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *